Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 3 kwietnia 2011

Erotyczne zachowania dzieci.

Bardzo często zachowania małych dzieci, które mają charakter seksualny, są powodem niepokoju osób dorosłych. Zauważono jednak, że u ich podłoża nie ma seksualnych motywacji i należą one jedynie do codziennej aktywności dziecka. Zachowania te pełnią funkcje poznawcze (np. poznanie różnic płciowych), emocjonalne (potrzeba bliskości i przyjemności) i społeczne (poznawanie ról płciowych).
Seksualność dziecięca posiada różne formy. Są to np.:
  • Zachowania masturbacyjne, które przejawiają się w samodzielnej stymulacji własnych obszarów erogennych, co wywołuje przyjemne doznania. Tego typu zachowanie jest dość często spotykane u małych dzieci. Może się ono pojawiać już we czesnym dzieciństwie (druga połowa pierwszego roku życia). Działania te mogą spełniać różne funkcje jak choćby poznanie własnego ciała, odczuwanie przyjemności, czy też chęć zwrócenia na siebie uwagi.
  • Zachowania orientacyjne, które pozwalają na poznanie różnic w budowie ciała dziewczynek i chłopców. Celem jest także poznanie przez dziecko, w jaki sposób różnice te wpływają na funkcjonowanie każdej z płci. Tego typu zachowanie może przybierać różne formy, jak np. : dziecięcy ekshibicjonizm, podglądanie innych osób podczas mycia lub przebierania, pytanie o sprawy związane w seksualnością.
  • Zachowania interakcyjne, czyli różne zabawy erotyczne. Przejawiają się one głównie u dzieci w wieku przedszkolnym. Celem tych zachowań  jest nie tylko zaspokojenie dziecięcej ciekawości, ale również osiągnięcie przyjemności, wynikającej ze stymulacji seksualnej w kontaktach z rówieśnikami. Zabawy te polegają zazwyczaj na wchodzeniu przez dzieci w rolę i odgrywaniu pewnych scenek, których elementem jest dotykanie lub oglądanie miejsc intymnych rówieśnika. Należą do nich np. zabawa w doktora i pacjenta lub w małżeństwo. Podczas takich zabaw dzieci starają się odtworzyć, wcześniej zaobserwowane u osób dorosłych, zachowania seksualne, z których wymienić można całowanie, przytulanie lub udawanie współżycia.

     
  • Miłość dziecięca, występuje zazwyczaj w okresie przedszkolnym, nie jest jednak szczególnie częstym zjawiskiem. Zachowania dziecka wobec rówieśnika przeciwnej płci są wówczas podobne do tych, które możemy zaobserwować u zakochanych osób dorosłych. Polegają na wspólnym spędzaniu czasu, okazywaniu sympatii i zazdrości, czy wręczaniu prezentów. Uczucie to jest jednak nietrwałe i przemija dość szybko.

    W przypadku zachowań erotycznych dzieci bardzo ważne jest by dorośli pamiętali, iż są one istotne dla wielu ważnych zadań rozwojowych i należy przyjmować je ze spokojem. Nie należy karcić dziecka, ani winić go za powielające się zachowania erotyczne. Opiekun musi jedynie zwrócić uwagę na to, żeby nie przekroczyły one pewnych granic.   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz